Het verhaal van Sockwell gaat helemaal terug tot 1994, toen oprichters Jim Markley en Thomas Lee elkaar ontmoetten. Jim ging in 1994 aan de slag voor Smartwool om er een nieuw technisch merinowollen sokkenmerk te lanceren in de outdoor branche. Thomas was destijds general manager van Crescent Hosiery in Tennessee, het bedrijf dat voor Smartwool alle sokken produceerde.
In de jaren 90 werd de outdoor industrie nog gedomineerd door outdoor sokkenmerken die uitsluitend synthetische garens gebruikten, totdat Smartwool merinowol introduceerde voor outdoor gear.
Snel vooruit naar 2002. Thomas Lee besloot om Crescent Hosiery te verlaten en zijn eigen bedrijf te beginnen in de productie-industrie. Mercedes Marchand, een sokkenontwerpster uit New York, verhuisde in diezelfde periode naar het westen en kwam te werken bij Smartwool. Intussen had Jim gezien dat het bedrijf een revolutie teweegbracht met technische outdoor sokken door het gebruik van merinowol. Door de komst van Mercedes had Smartwool nu de mogelijkheid om een lifestyle outdoor categorie te lanceren en Mercedes was de aangewezen persoon om dit te bewerkstelligen.
Mercedes was ervan overtuigd dat wandelaars en outdoor enthousiastelingen meer wilden dan alleen keuze uit zwart, kaki en olijfgroen, kleuren die op dat moment de outdoor markt domineerden. En daar had ze gelijk in! Haar lijn van lifestyle outdoor sokken was een van de meest succesvolle product lanceringen in de geschiedenis van de sokkenindustrie!
In 2006 werd Smartwool verkocht aan Timberland en Jim Markley besloot het bedrijf te verlaten om wat vrije tijd te nemen en te kijken naar andere mogelijkheden in de sokkenindustrie. Onder zijn leiding is het gelukt om Smartwool van een startup naar het nummer 1 outdoor sokkenmerk te brengen. Mercedes bleef bij Smartwool werken en werd er Vice President of Design & Branding.
Dit is kort het verhaal hoe Jim Markley, Thomas Lee en Mercedes Marchant, nu partners bij Sockwell Socks, elkaar leerden kennen en een blijvende vriendschap opbouwden.
Het idee om een compressiesokken merk te lanceren
Jim en Thomas kwamen in 2008 weer met elkaar in contact. Na een paar ontmoetingen besloten ze om een 'Made in the USA' lifestyle sokkenmerk te lanceren. Het bedrijf - genaamd Goodhew - werd vernoemd naar Jim zijn zwager Duncan Goodhew. Hij won voor Groot Brittannië Olympisch goud op de 100 meter schoolslag tijdens de Olympische Spelen van 1980.
De oprichting van Goodhew had echter niet slechter getimed kunnen worden, op het moment dat de kredietcrisis begon en de huizenmarkt in de Verenigde Staten ineenstortte. Toch zijn ze erin geslaagd om genoeg sokken te verkopen en het hoofd boven water te houden.
In 2010 kreeg Jim het nieuws te horen dat Mercedes Marchand Smartwool had verlaten. Voor Jim leek dit bijna onmogelijk, omdat zij inmiddels de drijvende kracht achter het merk was. Toch besloot ze om een andere weg in te slaan. Jim nam contact met haar op en twee dagen later zat hij in het vliegtuig naar Sante Fe om Mercedes te ontmoeten. Hij wilde graag horen over haar plannen en zijn wens bespreken om haar bij Goodhew aan te nemen als hoofd Design & Branding. Voor Jim en Thomas zou het ongelooflijk zijn om als klein en net gelanceerd sokkenmerk een van Amerika's beste ontwerpers aan te trekken. Gedurende de ontmoeting gooide ze een balletje op en begon te praten over graduele compressiesokken. Destijds werd de markt gedomineerd door medische merken met twee hoofdcategorieën: lelijk en lelijker. Jim zag dit niet aankomen en hoe konden ze in hemelsnaam nog een ander merk beginnen terwijl ze er net een hadden gelanceerd die al moeilijk van de grond kwam.
Later die avond, tijdens het diner, vertelde Mercedes Jim vol enthousiasme over haar verlangen en passie om een sokkenmerk te beginnen dat gericht is op wellness, waarbij gezondheid en welzijn worden gecombineerd met stijl en lifestyle. Jim werd steeds nieuwsgieriger! Mercedes liet hem een lijst zien met namen die ze was begonnen te maken. Onderaan de lijst stond Sockwell. Jim keek haar aan en zei: "Ik ben dol op de naam Sockwell, maar dit moet al wel een handelsmerk zijn. Het is onmogelijk dat het al niet als handelsmerk staat geregistreerd." Meteen werd de laptop erbij gepakt en het was ongelooflijk, maar waar; niemand had Sockwell als handelsmerk geregistreerd. Ze hebben het meteen ter plekke aangevraagd. Soms moeten dingen gewoon zo lopen!
De volgende dag vertelde Jim aan Mercedes dat hij haar idee met Thomas zou bespreken en zo spoedig mogelijk contact met haar zou opnemen. Voor Jim was al wel duidelijk dat als ze niet met 'Sockwell' zouden instemmen, dan zou Mercedes niet naar Goodhew komen. Zo gepassioneerd was ze over het lanceren van een wellness sokkenmerk.
Nadat Jim thuis kwam ging hij de volgende werkdag meteen naar Thomas' kantoor. "Je kunt beter gaan zitten. Misschien ook een veiligheidsgordel omdoen. Je gelooft niet wat ik je over onze ontmoeting ga vertellen!", zei Jim. Hij had gelijk. Thomas geloofde het eerst niet, maar naarmate het gesprek vorderde begonnen dingen logisch te worden. Beiden waren ze ervan overtuigd dat Mercedes het vermogen had om toekomstige trends op de markt te herkennen. Een week later spraken ze met hun drieën af over de samenwerking bij Goodhew en het lanceren van een wellness merk; Sockwell.
De start van Sockwell: kunnen mooie compressiesokken succesvol worden?
In december 2010 worden alle officiële stappen afgerond en januari 2011 is Mercedes bij Goodhew begonnen. Met Sockwell en Goodhew waren er nu twee sokkenmerken. Het kostte ongeveer 6 tot 8 maanden om de ontwerpen te schetsen, voorbeelden te maken en de eerste catalogus voor Sockwell te produceren. November 2011 zijn de eerste leveringen gedaan.
Foto: Mercedes Marchand (l), Thomas Lee (m) en Jim Markley (r)
Tijdens de eerste deelname aan een vakbeurs in Chicaco verscheen de eerste klant ruim een uur voordat de show begon bij de stand. Zijn eerste vraag was: “Zijn deze mooie sokken graduele compressiesokken?” “Ja, dat zijn het”, antwoorde Jim. “We gebruiken tevens een op maat gemaakte mix van merinowol en bamboe om uw klant de beste prestaties te geven om het vocht afkomstig van de voeten te behandelen.” De klant schreef een eerste order van $ 1800 en keek Jim aan en zei: “U bent iets op het spoor.”
In 2017, in een poging om het merkverhaal meer op één lijn te krijgen, werden Goodhew en Sockwell samengebracht onder 1 merknaam: Sockwell. In navolging hiervan is het logo vernieuwd met een rustgevend kleurenpalet en een optimistische tone of voice om ervoor te zorgen dat onze merkidentiteit in lijn is met onze missie om mensen te helpen zich beter te voelen in stijl.